Básne: Mirka Ábelová

Mirka Ábelová, autorka fotografie: Milada Vigerova

Mirka Ábelová, autorka fotografie: Milada Vigerova

Mirka Ábelová debutovala v kolektívnej zbierke Sólo pre 9 hlasov (2011), v tom istom roku vydala aj samostatnú zbierku básní s názvom Striptíz. V roku 2012 zvíťazila pod pseudonymom Pán A v anonymnej literárnej súťaži Básne 2012. O dva roky neskôr na svoje básnické konto pripísala ďalšiu zbierku Na! Napísala texty piesní pre českého hudobníka Davida Kollera, ktoré sa objavili na albume ČeskosLOVEnsko. Práve ten sa stal českým albumom roka a získal prestížne hudobné ocenenie Anděl. Nami publikované básne sú z najnovšej zbierky nazvanej Básničky pre domáce paničky, ktorá vyšla tento rok vo vydavateľstve Artforum.


JAROSLAVA /
VŠETKÝM

Vytiahne mrkvu z chladničky
skontroluje, či náhodou nemá oči

vytiahne škrabku
umyje mrkvu

Škrabkou láska mrkvu
zbavuje ju oblečenia

potom sa zbaví oblečenia
pod zásterou na varenie

Zasunie
do seba
umytú
ošúpanú mrkvu

Pohybuje do rytmu
Kadencia moderátora
dopravného servisu

pri poslednej havárii
treba dovariť polievku

Nakrája mrkvu vhodí do hrnca

Na návšetvu prišli
manželovi kolegovia, kolegyne, šéf

kolegyne.

Polievka všetkým chutila

ANDREA /
ZATIAĽ

U cvokárky vonia ako v dome
prababky Žofky

Zatiaľ o najväčších prasačinách
čo mám v hlave
taktne mlčím

Ešte dve sedenia
a prestane za mňa platiť poisťovňa

Potom sa jej
konečne zdôverím

ETELA /
PO TUPOM NÁRAZE

Cestou do Chorvátska
zrazia lísku

-ešte nikdy spolu
žiadnu líšku nezrazili-

Stihne len povedať:
pozor, líška!

Potom ešte povie:
raz to už muselo prísť
A potom ešte:
nezastavuj, prosím ťa

Po tupom náraze
na pumpe kontrola karosérie a zaseknutých plastov

Sleduje ho
ako si svieti krvou
do noci
na labku visiacu z ŠPZ

Etela si vraví, aké je fajn
byť ženou
môcť sedieť vo vnútri
neveriť na emancipáciu

DANIELA /
ISTÝ DRUH

Pri vešaní bielizne
si uvedomí
neznesiteľnú ľahkosť prania
aj to, že
štipec na bradavke bolí

Čo je horšie
môj partner má rovnaké ponožky
ako môj bývalý

Čo je ešte horšie
neviem
či som ich obom nekúpila ja

mohlo by to totiž znamenať
istý druh zacyklenia sa

vo výbere ponožiek

TAMARA /
A POTOM

S otcom sme mali zlý vzťah
iba dvakrát v živote

Keď som bola v puberta ja
a potom
keď ju mal on

IRENA /
SA DOZVEDELA

Včera na benzínovej pumpe
zbadala titulku bulváru
a prvýkrát sa začala báť o svoju budúcnosť

To keď sa dozvedela
že sa už vydala
aj slovenská playmate
Zuzana Plačková

ZLATICA /
DNI AKO KEĎ

Keď sú dni ako krajec chleba
do ktorého po tme s chuťou zahryzneš
a potom niekto vstúpi, zasvieti a chlieb sa zmení na
pleseň
Keď sú dni ako krvavá vložka
prilepená zvonka dverí
na dámskej toalete

dni ako keď sa nesmieš poškrabkať

Keď sú dni ako biely fľak od dezodorantu
na čiernom tričku
Keď sú dni ako dvoje silonky oblečené pod elasťákmi
Dni ako pokrkvaná ponožka v topánkach
zašnurovaných až pod kolená

dni ako spadnuté ramienko od podprsenky
pod štyrmi vrstvami zvrškov vrátane roláku

spomeniem si na svojho deda

Myseľ zmútiť fľaškou borovičky
zapiť zopár dvanástimi pivami

Byť ako dedo
piť ako on

DRAHOMÍRA /
MÁ NOVÚ DCÉRU

Môj otec má novú dcéru
má o šesť rokov menej ako ja
vážime rovnako

Na rozdiel odo mňa má namiesto ceckov silikóny
Na rozdiel odo mňa je majsterkou sveta v bikini fitness
Na rozdiel odo mňa vie urobiť oštep

Na rozdiel od nej viem, čo je to gramatický rým
Na rozdiel od nej viem, kedy sa používa ypsilon
Na rodziel od nej som otcova dcéra

Myslím, že budeme veľká šťastná rodina
Ibaže bezo mňa a bez mamy

DOMÁCE
PANIČKY

sa menia na druh Majster domáci
Berú do rúk príklepové vŕtačky
v pote tváre budujú
krajšie zajtrajšky v nových kuchyniach
obklady a dlažby
Stierkujú belší svet

Domáce paničky nepočujú zvonenia telefónov
a brýle od Prady menia
za žlté plastové z Hornbachu
Domáce paničky píšu ospravedlňujúce oznamy susedom
a namiesto koksu šňupú prach z Porobetónu

Zatiaľ čo manželia dávajú cigy
s krásnymi kolegyňami
počas obednej pauzy

Domáce paničky
zmenené na kutilov
Píšu po nociach
trasľavými rukami
robotnícke básne

ZOJA /
A TAK

Keď 7 391 244 neverných básnikov / hysterických
poetiek pred tebou
napíše báseň
o cudzom vlase vo vlastnom umývadle
asi je blbosť písať o tom ďalšiu
Lenže ten čierny rovný tichý zmrd
ktorý nebol blonďavý
dnes ráno
pri umývaní zubov
tam
úplne drzo ležal
a kopol do mňa rok, tuším 2003

Môžeš ho prehĺtať, spalchovať, premiestniť pinzetou
alebo prilepiť na prsty
a proste bez slova vytiahnuť
následne so slovami
-čo dopiči tu robí ten cudzí vlas?!-

Lenže ten čierny rovný tichý zmrd
ktorý nebol môj
nebol ani jeho
a tak som si povedala
že by bola škoda
nestať sa 7 391 245. v poradí

Leave a Reply

