Fotografie: Petr Jedinák


Petr Jedinák (*1963) za štyridsať rokov, čo fotí, je len veľmi málo toho, čo ešte nefotografoval. Dá sa povedať, že fotil úplne všetko: nevestince, pôrody svojich detí, české väznice a krematóriá, množstvo umelcov a iných osobností z verejného života. Vo svojich hviezdnych dobách pôsobil desať rokov ako šéf fotografie časopisu Reflex. Nazývajú ho dekadentným, pretože sa nevyhýba krajnostiam a hľadá krásu aj tam, kde sa ostatní hanbia pozrieť. Učaroval mu svet telesných modifikácií a erotických fetišov, ktorý dokumentuje takmer 10 rokov ako oficiálny fotograf Hell.cz. Intímne emócie a telo sú jednotiacou témou jeho posledných fotiek: séria orgazmické portréty, intímne fotografie žien a párov a telá v povrazoch. “Mojim osobným fetišom sa stala historická fotografia, ktorú robím pôvodnou technikou z roku 1851. Vzniká tak jediný originál, nezameniteľný, bez možnosti retuše,” uvádza Petr. Možnosti digitálnej fotografie plne využíva pre komerčné fotky, či už ide o tovar pre e-shopy alebo obaly na hudobné albumy. Popritom prednáša a venuje sa súkromnej výučbe. Umenie by podľa jeho názoru malo byť klasické, precízne a domyslené, malo by sa púšťať vždy o krok ďalej, na hranu komfortnej zóny a niekedy ju prekročiť. Nemá rád nedorobky a gýče.

Ako už bolo naznačené, zásadnou pre jeho poslednú tvorbu je metóda vzniku fotografií, ktorou je ambrotypia, alebo inak povedané – mokrý kolodiový proces. Ide o jeden z najstarších fotografických procesov, ktorý bol objavený v roku 1851. Jeho podstatou sú jódo-a-brómstrieborné soli, ktoré v podexponovanom belavom negatíve na skle odrážajú svetlo. Obraz sa tak podložený tmavým podkladom javí ako pozitív. “Ambrotypia si ma pritiahla vo chvíli, keď som dospel do stavu presýtenia a ľahkého znechutenia nadprodukcie digitálnej fotografie. Bol som otrávený z toho, čo som vnímal ako lavínu podpriemerných záznamov reality, ktorú je možné naviac ľahko manipulovať. Digitálna fotografia v mojich očiach stratila svoju ústrednú prednosť: pravdivosť. Ambrotypia pravdivá je, pretože je nemanipulovateľná. Vzniká jeden jediný originálny pozitív bez možnosti ďalších kópií či reprodukcie. Ide v podstate o 3D objekt: sklenená vrstva, ktorá je nosičom fotocitlivého kolodia, dodáva fotografii tajomstvo a priestor,” hovorí autor.

Web: jedinak.cz

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s