Básne: Marie Šťastná

Marie Šťastná, autor fotografie: Ladislav Puršl

Marie Šťastná, autor fotografie: Ladislav Puršl

Marie Šťastná (*1981, Valašské Meziříčí) vyštudovala dejiny umenia a kultúrne dejiny na Ostravskej univerzite. V súčasnej dobe žije v Prahe a živí sa výrobou šperkov. Knižne vydala zbierky básní: Jarním pokrytcům (Unarclub, 1999), Krajina s Ofélií (Knižnice Ortenovy Kutné Hory, 2003, Cena Jiřího Ortena 2004), Akty (Protis, 2006), Interiéry (Host, 2010). Je víťazkou Drážďanskej ceny lyriky 2010. Publikuje tiež časopisecky.


xxx

Dělám jako bych si zakrývala oči
Ale dívám se

Všechno ve mně se k tobě vztahuje
Jedna z čar na dlani

Plivu
Mužský pot voní na dálku
Ženy v té vůni jsou jasné a přesné
Dívám se na sebe
Nikdo nemůže být víc cizí


xxx

Rozbila jsem sklenice
Zdálo se mi
že už tě nikdy neuvidím
a vypadly mi
Co je to se mnou?
Každý den o půl deváté ráno
mám chuť na večeři
chodím pozdě
a je mi zima
A včera!
Tomu neuvěříš…
Od té doby jsem měla čtyři milence
a nic
Jen mi vždycky trochu vyschne v krku


xxx

Mluvíme spolu
Koupila jsem si podprsenku
V kuchyni hořelo
Hořelo?
Prostě chytl olej na pánvi
Co si obleču na svatbu?
A když ti trhali zub
cítila jsi to?
Já už nic necítím…
Voda vře


xxx

Zase je listopadově vidět mezi stromy
Obě opřené o parapet
Moje šelma v ní tiše vrní
Vzrušení z plynutí času je pryč
Spíše z únavy odpočítávané výdechy a nádechy
Ona ví věci…


xxx

Sahám do tebe
sevřenou pěstí
Uvnitř kmene
neslyším nic než zobáky datlů


xxx

Cestou v tramvaji
se při vší rozpínavosti jara
všichni dusí
Nikdo neotevře okno
nikdo to neudělá jako první
Holčička Ema kope do sedačky
a rytmicky říká
Ema má mámu
Máma má Emu
Ema má mámu ráda

Leave a Reply

