Básne: Piotr Macierzyński

Piotr Macierzyński, zdroj: petrstengl.cz

Piotr Macierzyński, zdroj: petrstengl.cz

Piotr Macierzyński (*1971) je poľský básnik, debutoval v roku 1993 v časopise Tytuł. Vydal šesť básnických zbierok, Antologie esesáckých básní (Antologia wierszy ssmańskich, 2011), z ktorej vám prinášame ukážky, je piatou z nich. Táto zbierka je rozdelená do dvoch častí, prvá nesie názov Osvětimské básně, druhá časť sa volá Esesácké básně. Jeho básne boli preložené do mnohých jazykov, česky vyšli v preklade Jana Jeništu ako súčasť antológie 12x Poezie Polsko (Fra 2011), v preklade Ondřeja Zajaca časopisecky a na internete (Psí víno, A2, Dobrá adresa, iliteratura). Antologie esesáckých básní vyšla v roku 2015 v pražskom nakladateľstve Petr Štengl. O preklady básní sa postaral Ondřej Zajac.


OSVĚTIMSKÉ BÁSNĚ

xxx

papír je luxusem
ale i tak je delší než paměť
lepší je umřít
za psaní básní
než za vlastnictví brambory
když mám takové touhy
jsem dočasným filozofem
smrad ze spálených těl nedovoluje se zasnít
až budu mít velký hlad sním svoje básně
pochybuju že by v táboře žily nesnědené žížaly
teď jsou prý na řadě Maďaři
bojím se jestli nejsem Maďar
tady je možné všechno
máma měla ráda tokajské
zkouším vzpomínat
ale kdo zavře oči toho okradou
možná bych dokonce mohl soucítit
s těmi které dnes z našeho baráku odvedli do plynové komory
ale dochází mi papír


xxx

znásilnili mě
ale co hůř – sebrali mi poslední zbytky chleba
teče mi krev
jestli se nepověsím
budou si myslet že jsem si to užíval


xxx

sedíme na bobku
učíme se předstírat
že nemáme tyfus
málokdo teď myslí na poezii
jenom já se takhle obelhávám
každý dojídá poslední drobky chleba
šetřené na horší časy
protože pak už žádný čas nemusí mít
vzpomínám jak jsme ve škole předstírali že máme horečku
abychom nemuseli na matiku
teď to stačí dělat naopak
před selekcí se komíny krematoria zdají větší
představuju si že jsem práceschopný
že dostávám cibuli
a že se mi ji podařilo sníst
bez boje místo pointy
přichází esesák v masce lékaře


xxx

občas lidé v plynové komoře křičeli
adresy těch kteří se ukrývali
aspoň tak si mohli ulevit


xxx

plynová komoro místo útěchy veškerých trápení
esesáku který mě do ní vedeš anděli s puškou
jak k tobě cítit hněv
ty zůstáváš na tomhle nemilosrdném místě
cyklone B způsobující zvracení a osvobození duše
nazí bratři a sestry co po sobě šlapete jako by záhuba nebyla jistá
zubaři čekající na naše zlaté zuby
rozpálená peci stírající stopy hrůzy
kouři smradem oznamující naše vysvobození
nestačili jsme vám poděkovat
dokonce ani mrknout


Žalm

Tobě jenž ve své dobrotě stvořils Osvětim
bití těhotných
i topení novorozeňat
jak Ti poděkovat
jenž jsi napověděl jak
správně zabíjet plynem
určeným k hubení hmyzu
který se tak dobře osvědčil na Polácích a Židech
jak bychom Tě mohli nechválit
injekce fenolu
a veselá vyšetření doktora Mengeleho
jsou ničím vedle genocidy
omezené pouze možnostmi techniky a představivostí
Ty jenž dokážeš zůstat bez pohnutí
nad pláčem ženy v plynové komoře
víme jak velká je Tvoje hluchota
jak kruté srdce jež milujeme
strach pomyslet co by bylo
kdybys nebyl milosrdný


xxx

denně mi vyhrožují smrtí
nebo alespoň surovým zmlácením
psychicky mě týrají
v noci mě pak polévají studenou vodou
a nikdo nijak nereaguje

pár set metrů odsud by na takovou stížnost
zareagovala policie

naději jsme odevzdali spolu s osobními věcmi
myslela jsem si že nám tu dají pocítit strach
vyhnaný do krajnosti
ale po pár měsících v táboře
už vězně těžko něčím zaskočíte
úzkost ve mně pouze probouzí obavu
že se už nedokážu bát
o vlastní život

největší šok je první znásilnění
ale časem si člověk zvykne na všechno
nedá se každý den zlomit kost
v tom samém místě

neštítím se esesáků
smysl pro estetiku jsem ztratila
už tehdy když jsem z hladu zhltla psí zvratky


Radost z přežití

jak vyděsit člověka
kterému hrozili pověšením
kterého bili týrali hladem
zbavili chuti a naděje
chtěli ho zplynovat
spálit v krematoriu
otec mu zemřel před očima
nepřežil nikdo z jeho rodiny

jak má teď politovat kluka
kterému ukradli kolo


xxx

představuju si svoji holku
zbitou s oholenou hlavou
se strupy na rukou místo náramků
se sraženou krví na tváři
páchnoucí nakaženou tyfem
místo v šatech v mundúru a dřevákách
s polámanými nehty
se vředy na nohou
hlenem v koutcích pusy
mrtvolně bledý obličej
vši modřiny a oči vytřeštěné strachy

jinak nedokážu porozumět utrpení v Auschwitzu


ESESÁCKÉ BÁSNĚ

Vážený pane veliteli tábora v Auschwitzu

žádám okamžitou změnu paliva
a už v těch pecích netopte Židama
tady to býval klidný kraj
vždycky jsem dům pronajímal rekreantům
kdo bude chtít odpočívat ve smradu
spáleného masa
zkusme sjednotit naše zájmy
váš soused
Hermann Schmidt


xxx

dal bych se zatáhnout do odboje
čmáral bych po zdech nebo stál na stráži
zatímco by kamarádi stříhali ženám vlasy


Odpočinek

pomohl jsem zabít pár desítek tisíc Židů
když jsme otevírali ventily
a oni nás viděli
v plynových maskách
ztráceli chuť na koupel už cítili
že ze slíbené polévky nic nebude
že se dali zahnat do plynové komory
jako děti

když jsem chtěl navštívit Inge
odstřelil jsem jednoho Helga bydlela dál
to jsem vždycky zabíjel dva během údajných pokusů o útěk
dávali za to dovolenou na šest dní


Holocaust v kostce

dělali jsme takové věci
že jsme Boha uváděli
do rozpaků
ale spravedlnost
si s tím nemusí dělat hlavu
ani v Norimberku
nás netrestali
za všechno

kdyby mě chtěli soudit
za každého Žida zvlášť
nezůstal by už čas
na výkon trestu

jestli to stálo za to
podívejte se na mapu z roku 1942
a nepokládejte hloupé otázky

dneska se nemůže o Židech říkat nahlas
co si člověk myslí
alespoň jsme nebyli falešní

posílali mi do cely psychology
své jsem si vytrpěl
ale teď už nemusím ničeho
litovat


Preklad Ondřej Zajac

Leave a Reply

