Básne: Natálie Paterová

ODLET SÝKOREK

I.
Jde podél plotu:
Měl bych posekat zahradu
než mi vypadají vlasy
měl bych
než umřu
nasypat ptákům

II.
Už ti zpod žeber
dolují smrt
ještě nenalézám lásku
kterou jsme si dlužni

III.
O dušičkách

Po chemoterapii zůstal doma
šla za mrtvými sama
pomaleji než obvykle

IV.
Ložnice

Tiskneš se k jejím zádům
jako dítě k matce

Poprvé musíš
propasírovat žebry
alespoň půlku sebe
vydržet do rána
neumřít
nenechat ji tu ležet
takhle

V.
Pohlaď mě tady
tady mě to bolí
Hladím ti záda
čekám až řekneš
dost tak už dost
mlčíš
hladím ti záda –

VI.
Představ si matku
rodí ve stoje
ve výtahu
mezi
třetím a čtvrtým patrem
strká ti hlavu do igelitky
vychází z domu

Nebyl bys
jako nejsi teď
jaký je v tom rozdíl
tak řekni
jaký
je v tom rozdíl

VII.
Dýchej
dýchej
dýchej
dýchej
dýchej
dýchej
dýchej

VIII.
Tu noc kdy jsi zemřel
jsem seděla na posteli a prosila
bože ještě mi ho neber

stejně jako tehdy
bože tak už mi prosím
sekni do páteře

Jako bych někdy měla
koho prosit
koho uplácet

IX.
Byla to taková
předsmrtná láska
na tumáš ber
dokud jsem tady

X.
Sen 4. března

Vidím tě ve snu
živý
sedíš v křesle

čteš nedělní noviny
a prosíš o tmu
Ale vždyť neuvidíš
na ty noviny
Zhasni
kdybych teď náhodou umřel
neměla bys to
vidět

Neviděla jsem
tvou smrt

XI.
Nechala jsem si tvou
sváteční břitvu

XII.
„Zjisti
co ten doktor pije
až se vrátím
donesu mu flašku“

Tou flaškou jsme se opíjeli
u stolu v kuchyni
spolu těsně
před pohřbem

XIII.
Měla bych psát
psát o tom že jsem ještě nebyla na hřbitově
psát o tom jak se bojím tam jít
jak strašně se bojím tam jít protože
hlubší jámu ve mně ještě nikdo nikdy nevykopal
psát o tom jak v noci pravidelně ožíváš
v mojí hlavě tak sakra
odvolejte ty pohřebáky! Spletli jste se spletli všechno
se to nějak spletlo za chvíli přece
vezmeš za kliku
a vejdeš.

XIV.
Umřel jsi
Jsi od té doby
Drzá k nebi
říkává o mně
můj muž
On umřel
říkám já

Ano
umřel jsi
a od té doby
hledím bohu
zpříma do očí

XV.
Odlet sýkorek

Ještě rok poté stojím
po pás ve sněhu
s rukama napřaženýma
ke krmítkům


Natálie Paterová, autor foto: Ivan Motýl, zdroj foto: ostravan.cz

Natálie Paterová (*1991, Hlučín) momentálne žije a študuje v Prahe. Publikovala časopisecky (Weles, Protimluv, Tvar, Psí víno a i.). V roku 2012 debutovala básnickou zbierkou Uvnitř kosti duha (Protimluv). Získala niekoľko literárnych ocenení. Je zastúpená v básnickej antológii Briketa (Větrné mlýny, 2014), v almanachu PULZ Vyšehradskej štvorky (2012) a na webe literarni.cz. Jej básne boli preložené do poľštiny.

1 Comment

Pridaj komentár

