Básne: Zuzana Kuglerová

TICHÁ

Ja nie som tichá.
Mám ten najhlasnejší krik pod slnkom.
Je iba zaliaty do betónového mlčania.
Do kocky z ľadu, ktorá sa nikdy neroztopí.
Je skrytý
V krvavej jazve na srdci,
V bezodnej hĺbke, čo nemá schody.
Nevedie z nej rebrík do siedmeho neba.

Never, že som tichá.

Aj v mojom mlčaní je krik.
Aj v mojich odchodoch je krik.
Aj v mojej smrti bude krik.

Nie, nie som tichá.
Ani jedna z mojich sĺz nie je tichá.

STRATENÁ

Ticho je stále krehkejšie.
Odvracia od nás svoju tvár.
Je ako mesiac v splne.

Čakám,
kedy už začne z neho ubúdať.
Kedy už bude z neho iba kosáčik
uprostred hustej oblohy,
so zamatovou vôňou jasných dní,
keď bolo všetko snehobiele,

no viem,
že sa v tej tme
virtuálneho ticha

stratilo zopár duší.
a ja tiež.

A tak tu iba
počúvam svoje srdce
a dýcham…

BEZBRANNÁ A NAHÁ

Dám ti zázračné zrkadlo.
Budeš ma v ňom vidieť presne takú
akú ma chceš mať.
V jeho črepinách sú
zakliate príbehy z tisíc a jednej noci.
V každej z nich
ti ukazujem svoje iné ja
a rozprávam ti o ševelení
krvi.

Ráno som spiaca žena,
ktorá má vlasy rozhodené
na vankúši z púpav.

Na poludnie som malé dievča,
zatvorené v priesvitnej flaši
vlastných snov.
A večer starena
ktorá sa kúpe sama v mori.

Vždy bezbranná a nahá.
Nedovoľ,
aby som vystúpila zo zrkadla.
Zostal by ti len prázdny rám.


Zuzana Kuglerová je slovenská spisovateľka. Do literárneho sveta vstúpila so svojou debutovou zbierkou básní Madona v hmlách (Slovenský spisovateľ, 1979). Po nej nasledovali ďalšie dve: Opakovaný záber (Smena, 1982) a Žena zo Samárie (Nádej, 1997). Aj keď sa zo začiatku venovala písaniu poézie, zlákalo ju čaro prózy. Napísala niekoľko rozprávkových kníh, z ktorých zatiaľ najnovšia má názov Rozprávky z blogu (VSSS, 2010). Najsilnejšiu líniu tvorby Kuglerovej tvoria historické romány, ktorých príbehy sú spravidla späté s územím Slovenska. Medzi jej najnovšie knihy patrí historický román z obdobia tureckého panstva v strednej Európe, ktorý nesie názov V tureckom náručí (Trio Publishing, 2014) a úplnou novinkou, ktorú vydala len pred niekoľkými mesiacmi, je Legenda o Selénovi (Trio Publishing, 2015). Autorka v súčasnosti žije a tvorí v Bratislave.

Leave a Reply

