Básne: Mircea Dan Duta

Lékařský záznam – hnusný citát

Vyzvracel jsem tě ze sebe,
vyplivl ven všechno,
co z tebe ve mně zbylo,
a jedovatý elixír tvojí lásky
jsem konečně a s chutí čůral ven.
Jen že ti zatracení lékaři
sebrali tvoje vyzvracené, vyplivnuté a vyčůrané
zbytky z podláhy,
dali je do mixéru a z nich připravovali
infuzní roztok,
jenž necitlivě napumpovali zpět do mých žíl.
S tím asi už nic nenadělám,
nejspíš si tě budu muset vzít.

Náplň

Mám tolik volných nocí
a toliko prázdných dní.
Čím je zabarvit?
Čím je ozvučit?
Čím je ovonět?
Život nemastný,
smrt neslaná.
Mohl bych třeba napsat víc básní,
anebo se konečně stát
správným zodpovědným dospělým chlapem
a začít chodit za kurvama.
Jako kdyby poezie,
největší kurva ve všech životních bordelech,
nebyla už dlouho
součástí mého zkurveného života.

Canned answer – Plechový citát o sebereflexi

Nenávidím zlé lidí
nenávidím hloupé a zlé lidí
nenávidím hloupé, zlé a ošklivé lidí
nenávidím hloupé, zlé a ošklivé lidí,
kteří mě serou
Jsem hloupý, zlý a ošklivý
sám sebe seru
Nenávidím lidí.
Vážený zákazníku,
děkujeme za Váš mail
a jsme rádi, že na nás myslíte.

Citát loňský

Z nemocničního okna je vidět
šedá fabka, tři borovice
a rozkvetlý strom.
Kára patří nějakému felčarovi,
borovice jsou tady prý odjakživa,
ale tohohle stromu jsem si do dneška nevšiml.
Asi ho přijali včera
a zase ho propouštějí,
až znovu odkvete.

Canned answer – Plechový citát o zrušení

Odpočívám tady v nepokoji.
Hřešil jsem před Bohem,
před sebou samým,
před blízkými svými
a před celým svëtem:
vzal jsem si život
a ostatní nechal žít.Kaju se
a pokorně prosím
o odpuštění a rozhřešení.

Vážený zákazníku,
na základě Vaší žádosti
byl Váš profil z našeho systému
vymazán.
Mohlo by se ale stát,
že jsou Vaše údaje pro nadcházející akci již vytřízeny
a informační materiál individuálně vytištěn,
takže od nás obdržíte poštu ještě jednou.
Omluvte prosím tuto situaci.
Doufáme, že Vás přesto budeme moci
i nadále uvítat jako zákazníka.

Citát z Adama Puslojiće

Motto: Víš přece, jak mi chutnají jablka
Adam Puslojić1

Prý nás znovu vyhnali z nebes,
lásko moje.
Můj jmenovec Adam
to už dlouho věděl.
Tehdy jsem mu to sice nevěřil,
ale dnes je to fakt.
Ovšem hada nech klidně spát
a žádná jablka už nekraď,
protože na této Zemi,
kam nás teď pošlou,
je jich dost,
a to jak hadů, tak jablek.
Jen abychom tam tentokrát
vydrželi trochu déle,
v pekle je totiž rozhřešení sice zdarma,
ale jablka stojí hrozně moc.

1 Významný srpský básník (*1943)

Vymyšlený citát z Radka Fridricha
Radku Fridrichovi

Básník přehlédl hrob
s nápisem
Marie Josefová
Můj Pepa
zabil mého otce,
zabil moji mámu,
zabil moje bratry,
zabil moje sestry,
zabil mého psa a kočku,
já ho však stále měla ráda,
protože se nakonec
nade mnou smiloval
a zabil také mě.
A bylo mi let devatenáct.
Básníku,
smiluj se nad námi.

Citát k dopsání

Měním se,
ani nevím v co.
Rád bych tě vzal s sebou,
ani nevím kam.
Se srdcem na dlani
se mi třesou ruce.
Anebo že by to srdce ani nebylo moje?
Už dlouho neočekávám,
aby se rozsvítilo,
slunce jsem zradil,
světlo prodal
za třicet střibrných a půl.
Drobné si nechám.

Citát napsaný na dětském písku
Věnováno památce Violy Fischerové

Vrať se nad sebe, stíne,
a pak se vrať nad noc.
Neber to osobně,
pokud budeš konstatovat,
že je stejně černá jako ty.
A také si nedělej iluze:
dokonce i částečné zatmění slunce
lze vidět jen za bílého dne.


Mircea Dan Duta, zdroj: denpoezie.cz

Mircea Dan Duta, zdroj: denpoezie.cz

Mircea Dan Duta (*1967, Bukurešť) vyštudoval Matematickú fakultu Bukureštskej univerzity, Filmovú fakultu Divadelnej a filmovej Univerzity Iona Luky Caragialeho v Bukurešti, Filozofickú fakultu Univerzity Karlovej, Ústav románskych štúdií, získal doktorát na FAMU v odbore Filmová veda so zameraním na českú a slovenskú kinematografiu 60. rokov 20. storočia. Pracoval ako redaktor / producent vo Verejnoprávnej rumunskej televízii, pravidelne spolupracoval s Filmovým archívom v Bukurešti, Českým centrom a veľvyslanectvom v Bukurešti, Fínskym veľvyslanectvom, Brazílskym veľvyslanectvom a inými diplomatickými zastúpeniami v Bukurešti. Pravidelne spolupracoval s rôznymi rumunskými filmovými a kultúrnymi časopismi, novinami a inými periodikami, taktiež spolupracuje s rôznymi českými a slovenskými kultúrnymi časopismi, novinami a inými periodikami. Od roku 2000 usporadúva rumunské a medzinárodné kultúrne udalosti v Prahe, od roku 2001 prednáša a vedie semináre v češtine a angličtine na FF UK v Prahe. Taktiež prednáša a vedie semináre na Filmovej fakulte Akadémie múzických umení. V roku 2006 sa stal veľvyslancom-radcom a riaditeľom Rumunského kultúrneho inštitútu v Prahe, ďalej usporadúva prednášky a semináre na Fakulte sociálnych vied UK v Prahe, bol lektorom rumunského jazyka na Rumunskom oddelení FF UK, predsedom spolku EUNIC v Českej republike, pôsobil ako riadny pedagóg na Katedre juhoslovanských a balkanistických štúdií FF UK. Okrem publikačnej činnosti v Rumunsku publikoval i v ČR mnoho odborných publikácií, časopisecky A2, Film a doba, Babylon, Iluminace, Porta Balkanica, Paměť a dějiny. Z češtiny do rumunštiny preložil množstvo knižných titulov a divadelných hier, tento rok mu tiež vyšla Antológia súčasnej českej poézie a budúci rok mu vyjde Antológia súčasného českého divadla v rumunčine. Na nasledujúci rok pripravuje tiež Antológiu súčasnej slovenskej poézie. Vlastnú poetickú tvorbu píše výhradne v češtine. Minulý rok vydal u Petra Štengla zbierku Krajiny, Lety a Diktáty a na konci novembra mu v rovnakom nakladateľstve vyjde druhá zbierka Citáty bez uvozovek aneb Deník a nočníky bývalého diplomata. Niektoré jeho básne vyšli v časopisoch Uni, Protimluv, H_aluze alebo v internetových magazínoch Dobrá adresa a Polipet.

Leave a Reply

