Básne: Bořek Mezník

BOVEŘI JSOU FAJN

A zase jsem s bezdomovcema
nevím co
mě na nich tak přitahuje
sedíme a kecáme na lavičce
višňový čučo teče proudem
je tu doktor
je tu inženýr
je tu právník
je tu dělník
a stará kurva
prostě měli míň štěstí než ostatní
nikdo v životě mě nepřinutí
abych opovrhoval
jakoukoliv lidskou bytostí

KDYSI IN SAMR IN DA SITY

Vodchumlala se zpod deky
zapálila si cigáro
natáhla kouř
a vsákla ho
jak její Macocha mýho koňa
a povídá
kolikátá jsem
kterous na to sbalil?
pokud si dobře
pamatuju
tak jseš první svýho druhu
říká
to kecáš
ty prase
vstal jsem
nekecám
a udělal snídani

LIBIN

Seznámili jsme se
když mu poprvý
to svinstvo
vyškrabávali z hlavy
a mně v tý době
zuřila v těle chemická válka
říkali jsme si
že se z toho
dostanem
zestárnem
a užijem si plno srandy
od tý doby
ptáci
vyvedli plno mláďat
a já se rozved
oženil se
mám čtyři krásný dcery
prožil
a způsobil
plno průserů
zatímco jemu
to museli ještě třikrát znova
vymítat z mozku
učil se znovu chodit
mluvit
psát
nějak s tím žít
a přitom nikdy
nezapomínal na druhý
když jsem měl nějaký potíže
a on to věděl
uklidnil mě svým
milým úsměvem nebo jen slovem
a do druhýho dne jsem měl
plno tipů a dobrých rad
poslední měsíce chodil
už jen na terapie bolesti
minulej tejden jsme spolu mluvili
a říkal
že už se nemůže hejbat
a všechno ho bolí
za dva dny umřel
teď se cítím
jak člověk
co prožil pád letadla
a přežil
a v letadle měl plno
kamarádů
hodných lidí
pořád se budu ptát
proč
oni
dobří lidé
a ne já?

MLUVY

Dosed sem chlapsky
na retych
o vono se mu ulomilo prkýnko
pak jsem slyšel zvěsti
z dědiny vedle
že jsem prej zdemoloval
celou hospodu
a hospodskýmu
nachcal do huby

4 ROČNÍ OBDOBÍ

Když je jaro
píšu
o vůních
probuzení
hormonech
a mrdání
v létě
se to mění
píšu
o teple
odhalenejch babách
lásce
a šukání
na podzim
píšu
o barvách
úrodě brambor
usínání
a mrdání
v zimě
píšu o sněhu
bílé čistotě
nevinnosti
a šukání
takhle prostě
furt dokola
každej rok

SVOBODNEJ

Včera jsem se nehorázně
Ožral
Pamatuju si souseda
A panáka vodky
A pak už nic
Ráno jsem se probral
Nemám brejle
Sakra
A hrču na hlavě
Sakra
A odřený kolena
Sakra
A nevím jak jsem se dostal dom
Sakra
Mám okno jak výlohu
Sakra
Dneska bych nejraději
Chodil kanálama
Sakra
Netrénuju
Nevydržím
Chlastat jak za mlada
Neumím si dát dvě piva
A jít domů
Na to jsem příliš
Svobodnej člověk
A všechno dělám naplno

BEZNADĚJNÁ

Všechno je marný
jsme na kolenou
démoni jsou kurva trpěliví
a vůbec nic
nám nedá
rozhřešení

VÝVOJ

Před rokem by jednoho některý věci
neskutečně sraly
a teď vůbec nevaděj
je to tak
prostě
svět není hnusnej
jde jen o to
jak ho berem
jakej k němu
máme přístup
a jak říká
jeden velmi moudrej muž
máme-li problém
kterej se nedá řešit
netrapme se tím
a serme na něj
a pokud máme problém
kterej se dá řešit
prostě ho vyřešme
a je to

CO NÁS TÁHNE OSUDEM

Všichni mí kolegové
z blázince
včetně mě
zažíváme restart
hodně z nás
všichni hodili
přes palubu
rodina
práce
partneři
všichni
se na ně dívaj
přes prsty
no
tak nezačni zas chlastat
že
ani já nejsu
výjimka
přišel jsem o rodinu
řidičák
práci
a u soudu
jsem dostal
tříletou podmínku
bezva začátek

Leave a Reply

