Rozhovor: Peter Bilý

Peter Bilý, zdroj foto: pluska.sk

Peter Bilý (*1978) je slovenský básnik, prozaik, prekladateľ a publicista. Niekoľko rokov žil a študoval v Taliansku. Od roku 2000 žil v Španielsku a nejaký čas aj na Malte. Doposiaľ vydal päť básnických zbierok, spomedzi ktorých je poslednou Nočné mesto (Slovenský spisovateľ, 2009) a z jeho próz je zatiaľ najnovšou štvrtý román Inzerát na život, ktorý som nechcel žiť (Slovart, 2012). Od januára tohto roku žije opäť na Slovensku.

Na konte máš niekoľko básnických zbierok a románov. Prezraď nám, kedy si si uvedomil, že sa chceš venovať písaniu a s čím si začal skôr, s poéziou alebo prózou?
Rád som veľa čítal, tak písanie prišlo ako niečo spontánne už v útlom veku; samozrejme, také aké bolo, tomu aj zodpovedalo.

Čím je pre teba špecifické písanie poézie a naopak, čo výnimočné ti ponúka próza?
Škoda, že nemôžem žiť dva životy, jeden ako básnik a jeden ako prozaik. Alebo že som do literatúry nevstúpil pod dvoma rozličnými pseudonymami. Ubránil by som sa mnohým výbuchom smiechu pri čítaní vážne sa tváriacich analýz mojej tvorby.

Čo všetko ťa vie inšpirovať k napísaniu básne? Kedy a kde sa ti tvorí najlepšie?
Asi nikde, báseň jednoducho príde a potom niekedy ma už iba mrzí, že som si niečo nestihol zapísať a zabudol na tých pár veršov, čo mi napadli. Pri próze je to už trochu iné, človek si to dlhodobejšie komponuje v hlave a potom už záleží na tom, ako vety z neho idú pri ťukaní do klávesnice. Aspoň v mojom prípade je to tak.

Ktorí sú tvoji najobľúbenejší básnici/poetky a koho tvorba ťa najviac oslovuje spomedzi prozaikov? Ovplyvnil ťa niekto z nich v tvojej tvorbe?
Ťažko tu vymenuvávať literárne osobnosti, v každom období má človek svojich obľúbených autorov, v puberte môže letieť na Dostojevského románoch a beatnikoch, potom neskôr sa vkus posúva inam. Každopádne ku každému z autorov, ktorí boli kedysi mojimi obľúbencami, mi ostáva aj neskôr akýsi empatický vzťah, nedokážem ich „odkopnúť“, len preto, lebo už ma tak neberú, poprípade nie sú „in“, alebo neprešli miestnou kádrovou kontrolou, ako sa to na malom zamindrákovanom Slovensku stalo takému Válkovi a jeho poézii, či nepochopiteľne aj Rúfusovi. Mám rád mnohých autorov, ktorí mi v určitých obdobiach ako čitateľovi dokázali niečo svojou tvorbou dať.

Odráža sa v tvojich dielach kolorit cudzích krajín? Pôsobí na teba pobyt v cudzine inšpiratívnejšie ako život na Slovensku? Ak áno, čím?
Mne život v južnej Európe „rozviazal ruky“ a dal mi možnosť žiť medzi ľuďmi, ktorí si život vedia viac vychutnávať a tešiť sa z neho, ako obyvatelia strednej, či severnejšej Európy. Dobré víno, olivový olej, slnko, citrusy a aj akási nekunderovská „ľahkosť bytia“… Vôbec sa nečudujem, že v južnej Európe bola najmä pred globalizáciou oveľa vyššia výška života ako v strednej či severnejšej časti kontinentu. Možno to bolo aj vedomie, odľahčené vedomie pominuteľnosti všetkého a chuť žiť naplno prítomný okamih, čo spôsobovalo povestnú dlhovekosť Grékov, Talianov, Portugalcov a Španielov.

Naposledy ti v roku 2012 vyšiel román Inzerát na život, ktorý som nechcel žiť. V čom sa líši od predošlých románov. Skús nám ho predstaviť niekoľkými vetami.
Ťažko sa mi hovorí o veciach, ktoré som napísal, ale aspoň v skratke je to moja najkratšia románová próza a aj kompozične a štýlovo je trochu inak stavaná ako tie predtým. No neviem ju nejako opisovať, či obšírnejšie o nej rozprávať. Možno, ak by som ju nenapísal ja, rozhovoril by som sa o nej viac, no o vlastných knihách neviem rozprávať.

Aké literárne plány máš do budúcnosti? Môžu sa čitatelia tešiť v blízkej dobe na novú knihu?
Zbierajú sa mi texty do novej básnickej zbierky a píšem nový román, ale nie som si istý, či aj budú dôvodom na čitateľskú radosť. Ale dúfam, že ich stihnem dokončiť a nebude to pre mňa, ani pre ich prípadného čitateľa stratený čas.

Za rozhovor ďakuje Martin Chudík

_ _ _

Prečítajte si aj ukážky básní autora.

Leave a Reply

