Básne: Max Hutar

Zádušní

Asi už byl prasklý delší dobu,
neviditelně plakal skrz mikropukliny,
že se brzo budeme loučit.
Muselo to přijít,
věci jsou smrtelné,
on věděl, že je láska na cestě
a že už nepotřebuji mít u postele džbán,
abych v ní mohl pít.

Proč nejde sklo spravit?
Krutý je střep,
jednoduchý jako předmět ze skla sám.
Na dně byl poslední doušek
a ani ten jsem nesměl
převalovaly se v něm lístky skla,
štěpené z místa nejhrubšího zlomu.

nebyl to ostatně žádný třískot,
jak jsem si vždycky představoval,
v kroku kopl jsem do čehosi pantoflí,
džbán se sklonil k zásuvkám stolu
a jeho ucho se prořízlo i s kusem hrdla.
ticho, banalita.

vyšel jsem na pavlač
a lil kamarádovu duši do dvora.
byl tak úžasně veliký.
jeho tělo hřálo od úštěpu píšťaly
až k zobáčku,
i po smrti vypadalo krásně.
Bože, nevešel se do nádoby
na tříděný odpad.
vůbec nevím, kam s ním.

Snad jen řeka a láska jsou nedaleko.

 

ticho jsem když jsem protože je

ticho když
všechny cesty zdají se být nemožné
ticho když
jsem
zamilovaný, pracovitý, přemýšlející,
obklopen přáteli…
v tu chvíli vím, že nemám vyhráno

protože je nebeské nebe nad prahou
je gotický vzorek v síních z kamene
je poštěvák ze starých legend
vrhá se proti mé shovívavé lásce
ke rtům té dívky

je ticho to
nechme je chvilku čekat
mračení způsobí nám vrásky
ale se vyplatí

mám tuhle svatou míru
a mám tu druhou
která obepne ji,
když se tak večer na tělo k její přitulím

 

Jít pro radost

zas jednou v maninském přístavu
obtékán racky, rzí
a stojatou vodou
šel jsem se podívat, jak kotví
má oblíbená loď – pomlácená amazonská etážovka

Bílá skála a fialová okna skladů
vypadaly klidně, jak máloco v Praze
a já si šel udělat radost…

že mi to za to stálo, blbá loď.
kdybych měl holku, jako už dlouho nemám,
ani bych si nevzpomněl,
anebo ano? mazlili bychom se celé hodiny,
pak by bylo chvíli ticho
a ona by:
na co myslíš
a já, že na pobouchanou etážovku
co jsem k ní chodil pro radost,
když nebylo z koho brát…
hloupá myšlenka, viď, lásko, ale vždyť víš:

co jednou zrezlo
je ztracené jak voda pod mostem.
můžeš zbrousit a přelakovat
ale dno už bude vždycky tenčí,
pojď se ještě

 

Hřbitovní transformer

chuť vyřvanejch hlasivek
dobře ladí s těžkou večeří
zarudlé oči přikusují k stolní lampě svíčku
hluboká noc zahnala do škvír všechny strašidla

mé líce jsou rýhované jako sloupy chrámu
má duše je nahá karyatida v tunice
jdu k oknu
koupím si břečťan, květináč
budu nosit v žebradle a nechám
se celý popnout,
budu ho jíst, udělám si z něj
syrup, budu o něm zpívat, kyselý déšť
mi nezateče za krk,
budu cihlový řemdih, hřbitovní transformer
v ócéčku omylem shodím z regálu
veškerý kečupy, sláva

 

čekání na tvůj dopis

Neděle, poledne, Praha.
Zvony odbíjejí střed světa.
nad Bohnicemi přelétá aeroplán

Zítra už bohudík
bude pracovní den
o víkendu čekání na tvůj dopis musím přerušovat:
pošta odpovědi nedoručuje

už opět zlátne listí
naštěstí
protože zlato je cennější
než bledá zeleň

čas nejde zastavit
ještěže
protože
bych čekal na krásný
zvuk odbíjejících pendlovek
marně

 

něžné provizorium

co jsem to hledal v tisícleté praze
že mě nohy přes pražce
a přes svahy zamilovaných scestí
dovedly do číny?
co mě přinutilo
opustit přátele v hospodě?
poklidně hraje azijský pop,
je servírováno bleskově…

co mě to ztratilo,
co jsem to toužil spatřit v dívčích očích,
co jsem to všechno chtěl vidět?

sleduju ruce dívčí, které mi talíř nesou,
odšroubuju a přivoním k zatuchlé sójovce a chilli
chladně mě ovívá hajlující kočička
jak něžné je toto provizorium
ve společnosti svých sprostých sourozenců

_ _ _

Max Hutar (*1989) je básnik a sprievodca po Prahe. Nedoštudoval dejiny, prekladateľstvo ani filozofiu. Publikoval na internete a v časopise Tvar. Pod značkou Tvůrčí skupina spolu s priateľmi usporadúva multimediálne básnické večery v pražskom experimentálnom priestore NoD.

Leave a Reply

