iLeGaLiT MaG

Recenzia: Piliere zeme

Ken Follet: Piliere zemeKen Follet: Piliere zeme. Slovenský preklad Mária Kočanová. Tatran, Bratislava 2011.

Román preložený do slovenčiny obsahuje požehnaných 914 stránok a číta sa dosť dlho. Nielen pre svoj rozsah, ale i kvôli subjektívnemu dojmu, ktorý zapríčiňuje epická rozkošatená próza, v prvých dvoch tretinách aj zbytočne rozvláčna. No posledná tretina to vynahradzuje. Dej zrazu začne odsýpať, jeho tempo sa predčasne nezadŕha, takže ochudobňuje čitateľský zážitok a autor sa konečne vyhýba detailným opisom bežného stredovekého prežívania.

Rozpracovaný príbeh s viacerými postavami, ktoré sa však dobre pamätajú, lebo majú výrazné povahové profily, sa dlhšie zamotáva, niektoré podstatné údaje pre čitateľa sú zámerne zamlčané, no čítajúci ich tuší z vedľajších udalostí.

Ken Follet je považovaný za skvelého autora anglického historického románu. Možno práve tento nie je brilantne vypilovaný. No prominentné postavy príbehu sa dajú dosť rýchlo obľúbiť a prilipnúť k nim.

Prostredie stredovekého južného Anglicka vrátane hladomorov, útokov, drancovania dedín, čím sa radi bavili jednotliví šľachtici, sociálneho rozkladu a vzdorokráľov je ozvláštnené rozvíjajúcim sa gotickým staviteľstvom. Vykreslený život murárskych cechov dáva trochu poriadku do sociálneho chaosu zapríčineného bojmi o trón medzi kráľom Stephenom a kráľovnou Maud, neskôr s Henrichom II.

Spisovateľ, ako odborník na gotické katedrály, vie uveriteľne opísať ich stavebné postupy a život v kláštoroch, účinkovanie priorstiev v rozvoji kultúry a ekonomického života, ich neprehliadnuteľnú rolu urýchľovačov civilizácie, ktorá v Anglicku v tej dobe trpela na detské choroby. Nechýbajú krásne ženy, zlí muži a láska. Môžem to odporúčať pre nastávajúce chladné jesenné večery pri kozube.

Ľudmila Balážová-Marešová