iLeGaLiT MaG

Recenzia: Pro parohatou zvěř

David Kořínek: Pro parohatou zvěřDavid Kořínek: Pro parohatou zvěř. Mervart, Praha 2014.

Literárna prvotina Davida Kořínka Pro parohatou zvěř je rozdelená na dve časti. Prvá s názvom Dálkové spoje obsahuje kompozíciu voľných veršov z posledného roka. Väčšinu básní poznamenalo autorovo premiestňovanie sa medzi mestami, nakoľko študuje v Brne, no pochádza z Hradce Králové, kde momentálne i pracuje. Zvyšok by sa dal označiť za záznamy zvláštnych známostí z práce, náhodných stretnutí alebo iných momentiek. Druhú časť zbierky tvorí poéma Triumvirát, ktorá zachytáva príbeh o troch (Vatari, Esex, Gabriel) „nie zrovna bratoch, ale tak nejak príbuzných“.

David má za sebou niekoľko literárnych súťaží, a preto je prirodzené, že mal ambíciu posunúť svoju tvorbu do inej úrovne, ktorou bolo práve knižné vydanie zbierky. Tvrdiť, že zbierka je dokonalá, by nebolo na mieste, napokon, od debutanta to snáď ani nikto neočakáva.

Jednoduchý jazyk nezaťažený prehnaným množstvom metafor či básnických obrazov a témy, čo neurazia ani nepobúria, sú zárukou čítania, ktoré môže osloviť širšie publikum zaujímajúce sa o súčasnú mladú poéziou. Básne sú akýmisi mikropohľadmi do sveta lyrického subjektu založené najmä na deskripcii a rozprávaní. Mohlo by sa zdať, že ide o záznamy, ktoré ktosi vytrhol z denníka a ponúkol nakladateľovi, tak to ale rozhodne nie je, pretože v zbierke sa nachádzajú aj témy, respektíve verše, v ktorých nehrá dominantnú rolu lyrický subjekt (napr. Docela nepatrný tetování, Azyl atď.).

Pri čítaní zbierky som sa však nemohla zbaviť pocitu, že v rukách držím knihu od „mladšieho brata“ Jana Těsnohlídka ml. Oproti Těsnohlídkovi, ktorý vie svojimi básňami zaťať do živého a nebojí sa vyvolania diskusií, je Kořínek v témach zdržanlivejší, no analogický štýl jazyka či podobné motívy možno nájsť u oboch autorov. Týmto porovnaním nechcem tvrdiť, že by Kořeník kopíroval Těsnohlídka, azda sa autor nechal starším kolegom len inšpirovať, prípadne sú tieto podobnosti náhodou.

Zbierka by sa pokojne zaobišla bez poémy s názvom Triumvirát, ktorá má svoje silnejšie, ale i slabšie miesta. Dvadsaťpäť básní z prvej časti – to je tak akurát na debut, ktorý mohol byť s vylúčením Triumvirátu hutnejší i komplexnejší. Každopádne, vzhľadom na nízky vek autora a rovnako na to, že už debut „vonia budúcim prísľubom“, bude zaujímavé sledovať ďalší vývoj a posun tohto básnika.

Lucia Bizarretová