Básne: Tomáš Lotocki

JMELÍ

Jako setnuté hlavy
rovnou na sváteční stůl

Cítím Tě na půnebí
a ještě dál
ale do vánoc to stejně nevydrží

říkala v jarním slunci

jako můj dědeček
když mu sdělili:
Karcinom jícnu

PUKÁNÍ LEDU

(Ryba co špatně zazimuje
zasklí se do ledu)

Konec dne na konci ledna

Na okenním skle sprejer Josef L.
vyrábí svá progresivně zastydlá grafity

Na vrbě hastrman
těší se na veselku

Já – ryba pod ledem –
toužím jen po sekeře

Ty odcházíš do ledničky pro kapra v aspiku
a věnuješ mi dlouhý úsměv
jak ledová tříšť protékající žábrami
a směšný k popukání

NOVÁ METAFYZIKA

Staří scholastikové se prý vášnivě přeli
kolik andělů může tančit na špičce jehly

Vladimíru Holanovi ležel na žlučníku vinný kámen
a zpíval
plivaje přitom hořkou krev:
Bolest je vždycky větší člověka
a přitom se musí vejít do jeho srdce

Ale já se navzdory všem ontologům marnosti
ptát chci v nepěstěné próze:
Kolik bolesti může tančit na špičce jehly?
Na špičce toho malého rachitického pitomého nic
jímž si dnes ráno štupuju fusekli
kterou mi kdosi (k smíchu ta vaše smrt!)
už nestihl zašít

SOJKY

Člověk je přece hlavně to co není
řekla jsi
a po kolena v bahně hladila užovku
právě když dojídala rejska
a dva žluté měsíčky boulily se za ušima

Abych tě nezačala nenávidět
nedám si měsíc krvavá játra
protože kdo má ruce může přece přibouchnout
i před smradem z páraného vepře

Tos řekla
když jsme podruhé obešli vyvápněný rybník
blátivou smyčkou kolem uhašených očí

Jsi krásný člověk
zdravily z lesa sojky
v zobáčcích místo ratolesti
zasychající žloutky nekřtěňátek

Z LETNÍ FILMOVÉ ŠKOLY

A že tě miluju
jsem vytrousil jen jednou
za letní noci hořící jako celuloid
kdy básně vzpínaly své ruce k vínu
a já pil načež obeblil
všechno křoví Smetanových sadů
a tys mě přitom držela za zátylek
jako kočka nesoucí své kotě
z půdy na níž život straší

Pak ráno
– na hrudi hada
v krku záškrt –
jak písek ve švýcarských hodinkách se ptáš:
Myslels to vážně?
To při tom zvracení…?
A já
jak ještě tikám ironickým vínem:
To víš
musel jsem to jednou vyklopit…!

A teď
když sedm let už zvedám krční mandle
jen při soukromém mlčení pod vyhořelým nebem
říkáš mi – když čučím nahoru
jak smítko v sklínce vína:
To víš
žádná hvězda neroste až k stromům…!
A já ti na to
už skoro s korkem v hrdle:
A to co vidíme
je naše pravda čistá

BĚSI ANEB NĚCO O BÝCÍCH

A moudrý pravil
že dobro lidské je to co člověk není
Tedy ne skutkové svatých
ale aby ta svině co je v nás
vážně nezačala žrát pomyje

To si říkám
když tě chci jen tak mimochodem
narazit na kůl jako hrabě Vlad
jenž ukojen cení vlčí ozubí
na mršinu osmanského knechta
nebo ještě lépe přímo rozsápat
(ale jako medvěd šedý na lososí řece
sežral bych jen podvěsek mozkový
a ty cizím semenem křehčené jikry)
zkrátka nechat tě vypít
všechno ponížení
až do dna té – jak vytření lososi –
neodvolatelně rudohadré zrady
a čtu si svoji esemes:

Čas rány nevyhladoví …
Zajdeme dnes na meníčko?

***

Žít s alkoholikem
řekla včera L.
to jako bys dostával každé ráno
po noci prohýřené se svou natvrdlou pelestí
(A docent Chocholoušek má přinést víno ještě)
korespondenční lístek s Treblinky:
Máme se dobře, věž mi!
Bude to dobrý, věř mi!
A ty tomu věříš
Pořád věříš

–  –  –

Publikované básne pochádzajú z pripravovanej zbierky.

–  –  –

Tomáš Lotocki, zdroj foto: spodniproudy.cz

Tomáš Lotocki (*1977, Brno) je básnik, publicista, redaktor časopisu Český rybář. Doposiaľ vydala dve básnické zbierky: Chuť vína (2002, MSD, Brno) a Čeřeny (2011, Weles). Spoločne s Ivanom Petlanom usporiadal obsiahlu antológiu Co si myslí andělíček – dítě v české poezii (2004, Větrné mlýny / LFŠ v Uherskom Hradišti). Poéziu publikuje i časopisecky a je zastúpený v niekoľkých antológiách. Spolupracuje s Českým rozhlasom a od roku 2012 je šéfredaktorom internetového časopisu Herberk – útulna poezie.

Leave a Reply

