iLeGaLiT MaG

Básne: Sylva Fischerová

JAKO NA SANÍCH

Všecko, celý ten náklad dnů a nocí
leží na nakloněné rovině
a sesouvá se dolů
zastavován vždycky na chvíli
drobnými pohyby a nesouměrnými gesty,
tím, co až naposled vymizí z paměti.
A my jedeme taky
jako na saních
a držíme nad hlavou
každý svou
dřevěnou
lžíci prázdnoty.

UVNITŘ POPISU

Hlídací lampa Génius
malá rajčata v zelinářské zahradě
všechna drobná
pozorování:
zatímco tramvaj stála na červenou,
ze stromu upadlo
pět listů.
Uvnitř popisu
je prázdno
vata
území nikoho
stvořené pro armádu
která už táhne od Vídně:
Napoleon Wellington Suvorov
jak si zavdávají z polních lahví!
Za nimi po vzduchu
kloužou Kolumbovy koráby.
Admirál píše králi:
Všechno to bylo nesmírně
krásné, tráva jako v Andalusii
v měsíci dubnu a ptactva tolik a tak
přenádherného, že nelze
vypovědět – ale já přesto
spěchal dál
hledat zlato pro Jejich Veličenstva.

Tady je: zlato stříbro
diamant Hvězda noci
Všecko to bydlí
v okamžiku
kolem kterého obcházíme
jako kolem mrtvé kočky
my, bytem v podhradí
slouhové v kutnách
co zobou zrní,
labužníci
hlídací lampa Génius
na nás bliká
je to znamení
Vejdi

PROTI POPISU

Nahé a zranitelné
větve říčních vrb proti odpolednímu
nebi.
Říční, ne ty se svěšenými
větvemi, které u potoka mávají svýma rukama dolů
a děti a nákupní tašky
vláčejí po zemi,
celý uzamčený hrad domácnosti
plný příborů, šuplíků, večeří
mají pod sebou:
návštěva rozhrnuje větve, číšky čaje
cinkají, delikátní
veselí uzavřeného prostoru,
zatočené rozhovory a drobná
zastavující slůvka,
protokol
zdvořilosti, cukr a koláček a sůl

Poezie míří přímo k srdci.
Kde najde
zboulovatělou touhu.
Popisy, opisy, zážitky, nálepky
z cest tam a zase zpátky,
království opisů
je slepé a žije uvnitř
mapy plné cizích
jmen;
věci polepené nálepkami,
házet po sobě nálepkami –
V každém popisu
bydlí to, co v něm není
zahrnuto
předpoklad popisu
něco za něčím
slovo
nějaké já
Já je gramatický konstrukt, kterému
nic reálného neodpovídá
– a přece pořád
něco za něčím,
konkrétní prstoklad, lad a sklad,
poklad, tedy doklad
popisu –
to nepopsatelné, řeč, už mimo
protokol smyslu –

Oko se dívá a vidí
Ráj
opuštěný
kde na ohni z knih
se opéká had

MĚSTO SPÁNKU

A pak je pohltilo město spánku se svými ulicemi, co běžely
na místě jiných ulic, s řekami, které tekly
místo jiných řek, na jejich březích
podivné opuštěné domy
s neznámými tvářemi utkvělými za okny
jako plakáty,
oba jím procházeli, ale každý
jinými ulicemi
před doprázdna se dmoucími
záclonami, mokrou dlažbou, po které běhali sem a tam
rezaví psi, na rohu ulice
hodiny, které nešly a u kterých
měli mít sraz
v tom ztraceném nalezeném převrstveném
městě spánku
jako v narýsovaném obrazu světa, s pravými úhly, podvojnými
místy, zahradami jako
zahradami rajskými, jedna byla
pro něho, jedna
pro ni,
měli se setkat pod hodinami bez ručiček, které
nešly
a kde pobíhali rezaví toulaví psi
a stál muž v plášti do deště
a nahá žena
s rudou růží v ústech,
ti, kteří
na nic nečekali
a kteří se tam našli

POZORUJU SÝKORKY UZOBÁVAJÍCÍ LŮJ

který jsem jim pověsila na strom,
důkaz, že věci
k sobě patří, jedna
vyvolává druhou, užitečná kauzalita,
vychozený chodník,
pohádka pořádku…
Ale člověk! Past chtění
a smyslu,
past na sebe sama
ve které pořád
spodní proudy, toky a veletoky, v nich
konzervy dnů, setkání, vět,
zase
to nebylo řečeno,
odpadky, papírky, nadávky,
a polibky na vzduchu
jak razítka z dětské tiskárny, vedle
obalená koule
výčitek, z ní hroty,
a nade vším trhavý spánek,
kterým houpe sen…

Zlaté paprsky slunce, po kterých se klouzal
malý Ježíšek!
A to bych chtěla
to by mi stačilo
na celý život
sklouznout se s ním
po tom paprsku
do svý temný komory
na barevný sýkory
do oka úplňku
bez lži a bez truňku.
Nezahrávej si
lež
ruší tajemství

ŽALUDEK DUŠE

Paměť
je žaludek duše
kde se vaří
pajšlový gulášek:
jatýrka ledvinky slinivky
orgány mem-
brány
do budoucnosti,
do nekonečna se rozvírající
pravý úhel,
nový kontinent
                      utopie –

Kontinent je obklopen
sadami dřevěných kůlů,
na každém z nich
nabodnutá hlava i s příběhem,
celé ploty
minulých mrtvol,
a nad tím vane
vzduch šalvěje a petržele –
Co s těmi hrozivými obrazy, s tím kontinentem
ošoupané imaginace,
přešlapujícím
do rytmu čtverylky
v textilii světa?
Lidé neunesou
příliš mnoho skutečnosti.

Paměť je kotel, vaří nás, my
jsme gulášek a jíme se
navzájem,
jak visíme
nabodnutí
hlavou dolů
na pravý úhel
                         budoucnosti

–  –  –

Publikované básne pochádzajú zo zbierok Tady za rohem to všechno je a Mare.

–  –  –

Sylva Fischerová, autor foto: Khalil Baalbaki, zdroj foto: vltava.rozhls.cz

Sylva Fischerová (*1963) debutovala v roku 1986 zbierkou Chvění závodních koní, nasleodvali básnické knihy Velká zrcadla (1990), V podsvětním městě (1994), Šance (1999), Krvavý koleno (2005), Anděl na okně (2007), Tady za rohem to všechno je (2011) a Mare (2013). Je autorkou poviedkových súborov Zázrak (2005) a Pasáž (2011) a prózy Evropa je jako židle Thonet, Amerika je pravý úhel (2012). Jej verše boli preložené do množstva jazykov, dva knižné básnické výbory vyšli vo Veľkej Británii a zhudobnila ich tiež Monika Načeva (CD Milostný slabiky, 2013). Kniha Zázrak vyšla v poľskom preklade. Píše tiež knihy pre deti (Júla a Hmýza, 2006; Egbérie a Olténie, 2011). S Jiřím Starým editovala súbory esejí rôznych autorov Původ poezie: Proměny poetické inspirace v evropských a mimoevropských kulturách (2006) a Mýtus a geografie: Svět, prostor a jejich chápání ve starších i novějších kulturách (2008), s Hynkom Bartošom editovala nové komentované preklady hippokratovských spisov: Hippokratés, Vybrané spisy I (2012). Za knihu rozhovorov s filozofom Karlom Flossom Bůh vždycky zatřese stavbou (2011) obdržala výročnú cenu Nadace Českého literárního fondu. Pôsobí v Ústave gréckych a latinských štúdií na FF UK v Prahe.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s