Básne: Pavel Novotný

Tam za tou židlí

tam za tou židlí
jak je ta židle tak
tam v rohu di tam
tam za tou židlí
pod těma hodinama
tam v rohu di tam
tam za tou židlí
najdeš tam igelitku
tam a tu vem
tu vem

vopatrně


Vozejk

u mě von je nula je to
dyť von ani vozejk vlastní
ani vlastní vozejk nemá
dej na mý slova
dej na mý slova dej

ne abys mu pučoval
vozejk až ho uvidíš
ne abys mu pučoval vozejk
ne abys mu pučoval ten
vozejk až ho uvidíš
ne abys mu pučoval ten vozejk

dej na mý slova
dej na mý slova dej
jak mu pučíš vozejk
už ho neuvidíš ten vozejk
už ho neuvidíš už!


Vařit stožáry

loňskýho roku
větrný elektrárny
prej vařit tam
ty stožáry tak
na pátou vlakem
pak dvě a půl
hodiny čekat
někde přece já
nebudu stát
někde jen tak
než tam půjdu
si něco dám
k jídlu třeba
nebo tak něco
například já
mám rád rum
pěkně si sednu
a před osmou
se tam vydám
všechno i průkaz
zdravotní mám
list výuční mám
i tu kartu takovou
i tu kartu mám
a voni na mě
pane ale tohle
snad tohle ale
a já povidám
na pátou vlakem
co já tady co já
skoro tři hodiny
co já tady jen tak
to mám někde
jen tak postávat
a voni prej takhle
byste nám chtěl
lízt na stožár
vraťte se zpátky
vraťte se zpátky na zem


Klíč

šel tam a hned
za chvíli volal
že nemá klíč

a jestli ten klíč
neni náhodou
u něj na stole

samozřejmě že
ten klíč měl
na stole tak

se zas vrátil
vzal klíč a
zas šel ale

za chvíli zas
volal že ten
klíč zas nemá

že ho nechal
někde asi mezi
budovama ten

klíč ale nikde
nebyl takže ten
klíč teď prostě

néni


Du

když
volá
du

musim
když

teď když
vim
že
musim

když
volá

řikám si
du už

když
volá

ztuhnu
a du

a du


a teď už
ale už
teď du už
teď du
a teď už
ale už
teď du už
teď du
a teď už
ale už
teď du už
teď du
a teď už
ale už
teď du už
teď du

už ale už ale už

a teď už
ale už
teď du už
teď du
a teď už
ale už
teď du už
teď du

už ale ale ale ale už


Do budoucna

představ si že bys to jednou vzal za mě
představ si že bys to jednou vzal za mě
přemejšlej o tom
už cítím jak
věci se dávají
do pohybu
pomalu se to
láme už
představ si že bys to jednou vzal za mě
přemejšlej o tom
aby se věci
už daly už
do pohybu
aby se všechno
začalo lámat
představ si že bys to jednou vzal za mě
přepředstav
si že bys to jednou vzal za mě
přemejšlej o tom

do budoucna

–  –  –

Pavel Novotný, zdroj foto: old.itvar.cz

Pavel Novotný (*1976) pôsobí ako vedúci katedry nemeckého jazyka na Technickej univerzite v Liberci. Píše a prekaldá poéziu, skladá piesne, venuje sa literárnej vede. Vydal básnické zbierky Sběr, Mraky, Havarijní řád a prózu A to si pak můžeš říkat, co chceš (spoločne s Helenou Skalickou). Je frontmanom voľného pahudobného združenia Voni, s ktorým natočil album Svět očima Monkikiho. Publikuje v rôznych literárnych časopicoch (napr. Souvislosti, Tvar, Protimluv, Kloaka). Viac o autorovi na jeho webovej stránke: pavelnovotny.net.

Leave a Reply

