Recenzia: Ve snu ve snu snil jsem sen

Lawrence Ferlinghetti: Ve snu ve snu snil jsem senLawrence Ferlinghetti: Ve snu ve snu snil jsem sen. Český preklad Jan Zábrana, Luboš Snížek. Maťa, Praha 2013.

Dielo – obsiahly výber z tvorby Lawrencea Ferlinghettiho je prehliadkou tvorby z obdobia 1955-2011, ktorá premyslene ponúka to najlepšie tak, aby sa témy neopakovali. Nepomýlim sa, ak poviem, že fanúšikovia bítnickej literatúry a špeciálne poézie si prídu na svoje.

Po roku 2011 vyšlo viacero publikácií od L. F. vrátane dramatickej tvorby a prózy, no ani jedna s jeho poéziou zo skorších búrlivých tvorivých rokov. V 2013 sa pred oči milovníkov poézie konečne dostal pestrý a rozsiahly výber toho naj, od lyriky cez dielka ovplyvnené halucinogénmi po letáky a pamflety a politické protestsongy vŕtajúce do hĺbok vtedajšej sociálnej atmosféry. Prehľad tvorby jedného básnika sa tak stal vlastne prehľadom myšlienkovej úrody Kontrakultúry 60. rokov, z čoho zase vyplynul celkový obraz búrlivých kultúrnych zmien a bojov povojnovej Ameriky.

Čítajúc jeho voľný verš v tomto výbere prichádzam konečne na to, v čom sa tak výrazne odlišuje od mladších autorov Beat generation a konštatujem, že on sám sa oprávnene medzi nich nezaraďuje, lebo jeho štýl je v čomsi podstatnom onakvejší. Je to jeho absolútne podriadenie sa danej téme, disciplinované držanie sa formy, idey a tým štýlu, dotiahnutie a zvýraznenie myšlienky, ktorá sa tiahne básňou ako Ariadnina niť. Je to niť, ktorá drží chrbticu diela a nedovoľuje experimentálne abstraktné voľné radenie slovných spojení tak rado používaných u Ginsberga a spol. a blúdenie v rôznych digresiách, je v ňom cítiť vysokú profesionalitu a cieľavedomosť.

Výborný preklad do češtiny od Luboša Snížka a Jana Zábranu umocňuje literárny zážitok. Myslím, že vydavateľom sa podarilo stvoriť skutočnú literárnu atrakciu knižného trhu. Odporúčam, odporúčam najprv čítať, až potom snívať.

Ľudmila Balážová-Marešová